Van de Navajo naar Monument Valley

21 mei 2011 - Monument Valley, Utah, Verenigde Staten

Toen ik vannacht wakker werd zag ik dat Marinka toch gewoon in de camper lag te slapen. We hadden wekker gezet om 6 uur, want we hadden gelezen dat er om 8.15 een wandeling met gids naar het indianendorp in de grot was. En aangezien de indianen niet aan zomertijd doen, was het eigenlijk een uur later. Om 8.15 stonden we bij het visitorscentrum met nog wat Nieuw Zeelanders. Maar er was nog geen personeel te bekennen. Die kwamen pas om een uur of negen. Het bleek dat de wandeling om 10 uur begon. In de "wintertijd" is er alleen in het weekend om 10 uur een wandeling. Dus eerst maar eens koffie gezet. Uiteindelijk gingen we op pad met nog 20 andere mensen. Eerst met de campers en auto's achter de ranger aan naar een parkeerplaats bij het begin van de trail. Daarna maakten we een wandeling de canyon in. Heel erg mooi. Na een 'snackstop' liepen we naar de grot met de indianenhuisjes. Heel mooi om zo dichtbij te zijn. Gistermiddag hadden we het alleen uit de verte gezien. Ik dacht trouwens dat indianen in wigwams woonden. Het dorpje was in de dertiende eeuw verlaten. We konden op eigen gelegenheid terugwandelen. We hadden onderweg al geluncht, dus konden we gelijk verder rijden richting Monument Valley, zo'n, 90 kilometer verder. We maakten een rondwandeling rond één van de rotsformaties en reden daarna naar de camping dichtbij de Valley. Een camping met hook-ups en wi-fi. We waren nu in Utah, dat in de mountain tijdzone ligt. We moesten de klok een uur vooruit zetten. Maar dat waren we al gewend door de indianentijd. Snel douchen, want je moest door de winkel naar de douches en de winkel ging om 8.30 dicht.